Flyttfirma – Så skriver ni en bra flyttoffert!

flyttoffert

Eftersom kunder kan fråga om offerter från flera flyttfirmor, är det viktigt att fånga kundens intresse med en bra flyttoffert. Offerten avgör om ni får jobbet eller inte. Vi ska nu gå igenom hur man skriver en flyttoffert som är proffsig och lockande!

5 tips för en proffsig flyttoffert

  1. Var tydlig och använd ett enkelt språk. Det är mycket lättare för kunden att läsa och förstå offerten om den är skriven på ett tydligt och strukturerat sätt. Tänk på att offerten ska vara så tydlig att kunden vet vad som gäller om hen väljer er offert.

  2. Utgå från kundens behov. Läs offertförfrågan noga och skriv en offert som motsvarar det kunden behöver hjälp med. Kunden kommer att uppskatta att få en skräddarsydd offert!

  3. Håll dig kort och koncist. Inkludera endast det som är viktigt och det som kunden är intresserad av. Långa beskrivningar om flyttfirmans verksamhet och historia är oftast inte det mest väsentliga. Ni kan alltid inkludera en länk till er hemsida om ni vill att kunden ska få en mer heltäckande bild över ert företag.

  4. Var snabb med att skicka en offert. Ibland kan den första offerten vinna uppdraget. Tänk dock på att inte tumma på kvaliteten även om du skickar offerter snabbt. Det kan vara bra att ha färdiga offertbotten som går lätt att anpassa enligt olika uppdrag.
  1. Inkludera kundomdömen. Med hjälp av omdömena kan ni visa upp er kompetens och erfarenhet utan att behöva sälja in den själva. Detta kan vara en betydande faktor om kunderna väljer mellan flera flyttofferter. 

Lästips! Kundomdömen underlättar vid val av flyttfirma

Se till att ha med detta i din flyttoffert

  • Vilka tjänster innehåller offerten? Ingår flytthjälpmedel eller flyttlådor? Erbjuder ni extra tjänster såsom montering av möbler, hjälp med packning eller med att skydda möbler?

  • Ingår ett planeringsbesök?

  • Skriv ut priset tydligt, antingen som timpris eller fast pris. Andra kostnader och betalningsmetoderna ska också framgå.

  • Rekommendera ett antal medarbetare och vad det kostar om kunden behöver fler medarbetare.

  • Nämn vilka försäkringar som gäller och vilka tillstånd ni har.

  • Ange hur länge offerten är i kraft, hur kunden accepterar offerten samt vilka avbokningsvillkor som gäller.

  • Skriv ut era kontaktuppgifter.

Skicka offerter via Flyttjakt

Visste du att ni som flyttfirma kan få flyttjobb via Flyttjakt? Som registrerad flyttfirma hos oss får ni tillgång till de offertförfrågningar som kommer in till oss. Vi hjälper er att skapa en proffsig profil och att fylla eventuella luckor i era kalendrar. Ni betalar endast för de flyttar ni utför.

Tipsa en vän

Utdrag från flyttguider och tips